Ako si vytvoriť blog: jednoduchý návod pre začiatočníkov

Ako si založiť blog

Zdá sa vám, že založiť blog je náročné? Nie je. Sľubujem vám, že tento návod bude jednoduchý, stručný a budete presne vedieť, ako si založiť blog a čo všetko si to vyžaduje.

Poďme na to.

Na samotný blog potrebujete tri základné veci:

  1. CMS alebo blogovaciu platformu – cez ktorú viete pridávať obsah (text, obrázky, video)
  2. doménu – cez ňu vás ľudia nájdu na internete
  3. webhosting – priestor, kde bude váš blog uložený

 

Výber blogovacej platformy alebo CMS

 

Na blogovanie sa využívajú tzv. CMSká (z anglického content management system), čo sú systémy na správu obsahu stránky, alebo online blogovacie platformy.

Existuje niekoľko voľne dostupných CMSiek ideálnych pre blogerov (WordPress, Drupal, Joomla…), ktoré vám stačí nahrať na svoj hosting. Nie je to ale nič zložité. Jednoduchá inštalácia jedným klikom alebo dokonca predinštalácia pri kúpe hostingu sú už bežnou praxou. Z online blogovacích platforiem je tu napríklad Blogger alebo Medium, tiež môžete nájsť online aplikácie na tvorbu web stránok/eshopov s možnosťou blogovej sekcie (Wix, Squarespace, Weebly, Webnode…). V neposlednom rade je tu aj možnosť dať si naprogramovať vlastné CMS.

Možností je naozaj viac ako dosť. Niektoré vyzerajú na pohľad lákavo, no nie je všetko zlato, čo sa blyští. Ako si vybrať to najlepšie možné riešenie?

 

WordPress.org – najlepšia voľba pre drvivú väčšinu ľudí

Nielen moja, ale aj preferencia mnohých blogerov, je open source riešenie WordPress s vlastnou doménou a webhostingom (Pozor! Nie WordPress.com), pretože sa ho ľahko naučíte, je pravidelne aktualizovaný, viete urobiť veľmi veľa bez programovania a vďaka WordPress pluginom si doplníte takmer akúkoľvek funkcionalitu. WordPress šablóny a dizajny stránok si kúpite za pár desiatok eur alebo o niečo drahšia (napr. Divi) vám umožní vyskladať si web (viac-menej) ako len chcete bez nutnosti platiť programátorovi. V neposlednom rade, ľahko sa optimalizuje pre vyhľadávače a nemá problém aj s pokročilými funkciami, ktoré neskôr pri raste vášho webu budete potrebovať.

V prípade, že by ste cez WordPress chceli predávať alebo si vytvoriť eshop, viete ľahko spustiť online predaj pomocou rozšírenia WooCommerce.

Keby ste chceli zarábať na blogu aj ďalšími spôsobmi, WordPress vám to bez problémov umožní. Môžete ponúkať vlastné služby, reklamný priestor alebo nastaviť Adsense môžete pár klikmi.

Avšak aj WordPress má svoje limity a nemusí vyhovovať všetkým, či už pre blog alebo eshop. Aby som ho toľko neospevoval, určite sa neoplatí pre veľké eshopy s niekoľko tisíc položkami. V prípade, že budete mať naprogramovaný web/eshop na mieru, dajte si naprogramovať aj blogovú sekciu podľa osvedčených postupov, ktoré nájdete napríklad tu, tu alebo tu. Tiež nemusí byť vhodný pre ľudí, ktorí potrebujú naozaj najjednoduchšie riešenie, v ktorom si vyklikajú blog online, pridajú nejaký text a obrázok a viac nepotrebujú.

 

Blogger

Dobrou voľbou pre začínajúcich blogerov je tiež platforma Blogger, ktorú môžete mať v rámci vášho Google účtu. Priestor na webhosting a blog zdieľate s ostatnými Google aplikáciami, ktoré využívate. Blog môžete mať aj na vlastnej doméne, ktorú si registrujete u niektorého z registrátorov. Nevýhodou je obmedzená funkcionalita a dizajnové prvky, keďže celá služba je zdarma. Možnosti predávať a monetizovať váš blog sú pri tomto riešení výrazne obmedzené. Jednoduché je len prepojenie na Google Adsense, keďže samotný Blogger je produkt od Googlu.

 

WordPress.com

Je založený na rovnakom systéme ako WordPress.org avšak s tým rozdielom, že ho nemáte na vlastnom hostingu ale v rámci predplatenej služby. Je dobrý, ak začínate a potrebujete narýchlo niečo jednoduché. Nevýhodou je, že možnosť mať vlastnú doménu, blog bez reklám alebo možnosť predaja cez stránku získate až v platených verziách, ktoré nie sú práve najlacnejšie v porovnaní s cenou za bežný hosting, kde by ste si WordPress vedeli nainštalovať zadarmo. Najširšie možnosti predaja má až verzia za 25 eur / mesiac, čo je v porovnaní s WordPressom na vlastnom hostingu cenovo niekoľkonásobne vyššie.

Lákavá je aj možnosť mať blog zadarmo cez subdoménu vasnazov.wordpress.com, ktorý môžete po zakúpení domény presunúť na ňu. Lenže má to háčik – presmerovanie pôvodnej domény na novú by vás stálo ďalších 13 dolárov na rok.

 

Wix.com

Je jedno z najobľúbenejších riešení pre blogovanie a osobné stránky vďaka svojej jednoduchosti a možnostiam úprav. Môžete si na ňom vytvoriť aj vlastný eshop. Nevýhodou je, ako už pri takýchto platformách býva, postupne navyšujúca sa cena za dodatočné funkcie. Dokonca aj pri najlacnejšom pláne za 4,50 eur / mesačne musíte zobrazovať reklamu Wixu.

 

Dôležitý tip: Tri vyššie spomenuté blogovacie platformy majú jednu nevýhodu a to tú, že pri prechode na inú platformu býva tento proces zložitejší. Takáto situácia môže časom nastať, keď vám už aktuálne používaný systém prestane vyhovovať a budete sa zamýšľať nad tým, ako svoju doterajšiu prácu presunúť inde, aby ste o všetko doteraz vytvorené neprišli. Každá platforma je vo svojej podstate samostatný systém, ktorý nie je navrhnutý na to, aby „bezproblémovo komunikoval“ s inou konkurenčnou platformou.

 

Treba si tiež dať pozor na registrovanie domény cez spomínané blogovacie platformy. Môžete ju síce mať na prvý rok zdarma, ale predĺženie domény na ďalší rok väčšinou býva oveľa drahšie ako u bežných registrátorov domén. Napríklad .com doména stojí na wordpress.com 18 eur. U slovenských registrátorov ju máte bežne za ±10 eur ročne. To isté môže platiť aj pre slovenské blogovacie platformy. Ak už si nejakú z týchto platforiem zvolíte, odporúčame registrovať si vlastnú doménu za bežnú cenu a napojiť ju na vybranú blogovaciu platformu.

 

Blog zadarmo – áno či nie?

 

Vyššie spomenuté CMS majú aj verzie zdarma. Lenže oplatia sa? To máte rovnako ako keď zvažujete webhosting zadarmo – oplatí sa len v troch výnimočných prípadoch:

  • Chcete si vyskúšať blogovanie predtým, ako sa rozhodnete rozbehnúť ho naplno
  • Chcete osobnú stránku, so základnými informáciami o sebe a obsah budete meniť len výnimočne
  • Chcete blogovať viac menej len pre seba vo voľnom čase a nemáte záujem blogovaním zarábať

 

Ak chcete mať úspešný blog, získavať tisícky návštevníkov, budovať povedomie o svojej značke a zarábať na ňom, využívať blog zadarmo je tou najhoršou voľbou, pre ktorú sa môžete rozhodnúť, pretože:

  • Blogy zdarma často nepodporujú funkcie, ktoré potrebujete na rozvoj biznisu (zber emailových kontaktov, optimalizácia pre vyhľadávače, úprava vzhľadu…)
  • Blogy zdarma môžu mať vlastné podmienky používania, medzi ktoré nemusí patriť možnosť propagácie a predaja produktov/služieb
  • Blogy zadarmo ponúkajú len obmedzené funkcie. Často len tie najzákladnejšie ako úprava obsahu a limitovaný priestor na publikovanie. Všetko navyše je spoplatnené a balíky funkcií sú väčšinou vyskladané tak, aby ste brali čo najvyššie. Skrátka, s blogom zadarmo veľa neurobíte.

 

Blogovacie platformy – áno či nie ?

 

To záleží na tom, čo chcete so svojím blogom a stránkou dosiahnuť. Osobne nie som zástancom žiadnej z blogovacích platforiem. Dávnejšie som niektoré vyskúšal a vôbec sa mi nepáčilo, koľko obmedzení majú a že si za ich odomknutie musíte priplatiť.

Navyše, takéto platformy vám nedovoľujú doprogramovať si alebo iným spôsobom získať dodatočné funkcie na webe. Ste “obmedzený” len na to, čo vám služba môže ponúknuť. Pre ecommerce projekty, pre ktoré je marketing a zvyšovanie predajov ich každodenným chlebom, to bude veľkou brzdou.

Ak by ste potrebovali pokročilé funkcie, A/B testing, kvízy, prepojenie na externé email marketingové služby a budovanie databázy kontaktov, veľmi sa nepohnete, pokiaľ tieto funkcie tvorcovia danej platformy nedoplnia.

Na druhej strane, ak iba začínate, alebo jediné čo potrebujete, je osobná stránka, kde niečo aktualizujete raz ročne a stačí vám len publikovať z času na čas nejaký ten blogový článok, bohato vám to postačí.

Z toho dôvodu ani top marketéri v Amerike (napr. Neil Patel alebo Digitalmarketer.com…) na takýchto blogovacích platformách nefungujú. Vedia, že sa musia rýchlo prispôsobiť správaniu návštevníkov, testovať a skúšať nové veci a veľa platforiem by im to nedovoľovalo. Preto si veľa z nich volí WordPress na vlastnom hostingu, cez ktorý môžu aj ľahko predávať.

 

Blog na hlavnej doméne vs. blog na samostatnej doméne

 

Existuje niekoľko odporúčaní, ako vybrať čo najvhodnejšiu doménu. Všetko potrebné som spísali v tomto článku o výbere domény, preto sa teraz zameriame viac na to, či sa pri vašom online projekte oplatí mať jednu hlavnú stránku a blog na inej doméne, alebo mať všetko pod jednou strechou.

Pri tvorbe obsahu pre vašich potenciálnych klientov vo všeobecnosti platí, že najlepšie je prevádzkovať blog na hlavnej doméne a ideálny tvar url adries by mal vyzerať takto: nazovdomeny.koncovka/url-clanku. Môžete tiež využiť subfolder /blog/ -> nazovdomeny.koncovka/blog/nazov-clanku, ale prvá možnosť je lepšia.

Odporúčame vyhnúť sa subdoméne blog.nazovdomeny.koncovka, pokiaľ sa budete držať tém vo vašej oblasti. Výnimkou môže byť blog soda.o2.sk, keďže O2 pôsobí vo svete telekomunikácií, ale ich blog je na iné témy a profiluje sa ako inteligentné čítanie ku káve.

Ak zvažujete blog na samostatnej doméne, veľmi dobre sa v tomto smere dá inšpirovať Lidlom, ktorý v rámci svojej obsahovej stratégie má samostatný blog kuchynalidla.sk, ktorý je zameraný na rôzne recepty.

Kľúčové je nielen to, že majú blog s dobrým obsahom, ale majú ho obrandovaný. Viete si tak obsah ľahko spojiť s ich nákupnou sieťou. Čiže ak si niečo z receptov budete chcieť uvariť, určite vás napadne zájsť do Lidlu. O tom, že sa im v tvorbe obsahu darí, svedčí aj ich rast.

V prípade, že by ste zvolili blog na samostatnej stránke, je dobré zvoliť doménu, ktorá vo svojom názve obsahuje brand (ako už spomínaná kuchynalidla.sk), pretože tak si váš obsah budú ľudia ľahšie spojiť s vašimi produktami / službami.

 

Užitočný tip: Blog na samostatnej doméne je lepší pre väčšie firmy, ktoré si môžu dovoliť financovať viacero svojich web stránok. Pre bežných ľudí a začínajúce firmy je lepšie zvoliť blog na pôvodnej doméne, keďže jeden web vie zhltnúť veľa času aj finančných zdrojov.

 

Webhosting

Nakoniec je tu posledný krok, ktorým budete musieť prejsť v prípade, že si nezvolíte blogovaciu platformu, ktorá ho rieši za vás. Ak si dáte naprogramovať eshop s blogom alebo využijete niektoré z CMSiek, budete potrebovať vlastný priestor, kam svoj blog uložíte. Tým priestorom je webhosting.

Pri výbere by ste mali zvážiť tieto kľúčové veci:

  • Dostupnosť hostingu – ide o percentuálne vyjadrenie času, kedy je web online počas vybraného časového obdobia. Napríklad, ak by ste mali dostupnosť hostingu 99,9%, znamenalo by to, že 0,1% času v roku by váš web nebol online kvôli výpadkom. V praxi úplne 100% garanciu dostupnosti mať nemôžete, keďže faktorov, ktoré ovplyvňujú výpadky, je veľmi veľa. Vo všeobecnosti sa možno riadiť tým, aby ste mali hosting aspoň s dostupnosťou 99,98%.
  • Výkon a parametre hostingu – tak ako počítačové programy potrebujú operačný systém a výkon počítača, aby ste ich mohli spustiť, rovnako si aj váš web, blog (CMS) alebo eshop vyžadujú adekvátne technické parametre, aby mohli optimálne fungovať. V tomto smere je najlepšie si hosting otestovať naostro počas skúšobnej prevádzky, ak je to možné. Deklarovať sa dá čokoľvek, no či vám web pobeží hladko a rýchlo ako má, zistíte len tým, že ho naostro vyskúšate na serveroch hostingovej firmy.
  • Cena – nejde len o to najlacnejšie riešenie. Príliš lacné hostingy nemusia poskytovať výkon a technické parametre, ktoré potrebujete pre svoj web. Preto nepozerajte na cenu ako hlavný faktor. V prvom rade sa zamerajte na výkon a dostupnosť a až potom na cenu.
  • Technická podpora – z času na čas sa môže stať, že sa vyskytne nejaký technický problém. Tomu sa nevyhnete ani pri najlepších poskytovateľoch webhostingu. V prípade, že si s problémom nebudete vedieť rady, každý spoľahlivý hosting má aj technickú podporu, na ktorú sa môžete obrátiť. Otázna je v tomto smere ich ochota, expertnosť a rýchlosť vybavovania vašich požiadaviek. Kým nemáte hosting, tak si to nemáte na sto percent veľmi ako overiť. Môžete však na podporu zavolať a spýtať sa ich na parametre a podobne. Uvidíte tak ich ústretovosť a ochotu byť nápomocní.

 

Kvalitným hostingom, ktorý tieto podmienky spĺňa, je napríklad WY, kde dokonca môžete využiť akciu pre blogerov.