Tak ste si sadli a pustili sa do tvorby nových nápadov, konceptov alebo riešení. Možno ste sám, možno máte s kolegami kreatívne stretnutie.
Pozeráte jeden na druhého. Tu a tam strelíte nejaký nápad. Ale niekde v hĺbke tušíte, že by to mohli byť aj lepšie.
Viete, ako by malo ideálne riešenie vyzerať. Viete, aké by malo byť. Viete, čo by malo robiť. Ale akosi sa k nemu neviete dopracovať. Neprichádza ten moment osvietenia, kedy si poviete: „Ahááá, toto je ono.“
Viete prečo ten moment neprichádza? Lebo nemáte konkrétny proces myslenia, ktorý by vám to umožnil. Ale laterálne myslenie je stratégiou, ktorá konkrétne postupy prináša.
Väčšina postupov neponúka žiadne praktické nástroje, aby ste tieto momenty osvietenia vytvorili.
Keď sa pozriete na bežne akceptované definície kreativity, väčšinou sa dočítate niečo nasledovné: Kreativita je schopnosť prichádzať s novými a užitočnými riešeniami.
Viete, kde je ale problém? Viete len ako má výsledok (nápad) vyzerať alebo aký by mal byť. No nehovorí nič o tom, ako s k nemu dopracovať.
Väčšina rád potom tak aj vyzerá. Je to ako keby vám povedali, že máte postaviť dom, a dali vám nákres, ako by mal vyzerať, ale nedajú vám bagre, žeriav, kladivá, vŕtačky, železobetón… Nič.
No presne tento problém rieši laterálne myslenie, pretože táto metóda vám dá rúk kladivo, s ktorým sa k výsledku dopracujete. Presne v tomto spočíva najväčšia…
Výhoda laterálneho myslenia oproti iným metódam
Je to jedna z najpraktickejších metód rozvoja kreativity, aká exituje. A v kombinácii s bežnými kreatívnymi technikami ako je brainstorming alebo myšlienkové mapy, dokážete ich efektivitu znásobiť.
Predstavil ju Edward de Bono, popredný svetový odborník na kreativitu v 60. rokoch minulého storočia. Všimol si presne, že vieme, čo je výsledkom kreativity. Ale len málokto vám povie, akým procesom sa k tomu výsledku dopracovať.
V úvode jeho knihy Laterálne myslenie sa dočítate:
„Laterálne myslenie je úzko späté s kreativitou. Avšak zatiaľ čo kreativita je často len opisom výsledku, laterálne myslenie je opisom procesu. Človek vie výsledok len obdivovať. Ale proces sa vie naučiť využívať. Na kreativite je kus tajuplnosti v podobe talentu a nehmatateľných postupov. To je celkom pochopiteľné vo svete umelcov, kde kreativita v sebe spája estetické cítenie, emócie a schopnosť vyjadrovania. Ale mimo tohto umeleckého sveta to nie je celkom tak. Viac a viac je kreativita braná ako nevyhnutná ingrediencia pokroku a zmeny. Stáva sa viac hodnotnou ako vedomosti a postupy, pretože tie začínajú byť veľmi dostupné. Ak chcete byť schopný využiť svoju kreativitu, musíte sa zbaviť dojmu tajuplnosti a pristupovať k tomu ako k spôsobu využívania vašej mysle – spôsobu, akým spracujete informácie. O tom je laterálne myslenie.“
A najlepšia správa prichádza len pár riadkov na to:
„Laterálne myslenie takisto umožňuje oslobodiť sa od zaužívaného spôsobu myslenia. To vedie k zmene postojov a postupov, k nazeraniu iným pohľadom na veci, ktoré ste doteraz vždy videli rovnako. Oslobodenie sa od starých myšlienok a tvorba nových sú dva aspekty laterálneho myslenia.“
A stojí to za vyskúšanie? Veru stojí. Tieto techniky využívajú firmy ako Nasa alebo Marvel. Podnikateľský časopis Forbes o nich povedal: „Ak ste ešte nepočuli o laterálnom myslení Edwarda de Bona, pravdepodobne vás príliš zamestnávalo konvenčné myslenie.“
Kedy viete využiť laterálne myslenie
Riešenie problémov
Často pri dizajnovaní a riešení jednoduchých problémov narazíte na očividné riešenie veľmi rýchlo. Niekedy vám to ale dá zabrať. Ak na riešení naozaj záleží a nechcete svoju prácu odfláknuť, využite laterálne myslenie na hľadanie nových alternatív a rozmýšľanie o probléme v širších súvislostiach.
Nachádzanie efektívnejších postupov
Možno už práve teraz používate ten najlepší postup na svete. No s najväčšou pravdepodobnosťou je vždy čo zlepšovať. Či už ste si našli vlastný spôsob robenia vecí alebo zobrali nejaký odskúšaný, ktorý vám vyhovoval, vždy viete nájsť lepší a efektívnejší spôsob, ako veci robiť a realizovať. Techniky laterálneho myslenia vám umožnia zefektívniť vaše súčasné postupy, ale aj ich nahradiť novými a ešte lepšími.
Inovácie
Skôr či neskôr každý vynálezca a kreatívec narazí na to, že musí vymyslieť niečo nové alebo vyriešiť problém, s ktorým sa ešte nestretol a nemá sa od čoho odraziť. Namiesto toho, aby ste čumeli na prázdny papier alebo obrazovku počítača, laterálne myslenie vám pomôže pristúpiť k tomu viac proaktívne a rýchlo nájsť počiatočný bod.
Laterálne myslenie v praxi: 7 základných princípov
Techniky laterálneho myslenia vám poskytnú vedomý a systematický postup na inovatívne premýšľanie. Umožní vám nájsť kreatívne riešenia, ktoré by ste inak nezvažovali.
Nižšie nájdete 7 princípov ako myslieť laterálne, vďaka ktorým nebudete len vedieť, že potrebujete kreatívny nápad alebo riešenie, ale aj sa k nemu budete vedieť dopracovať.
Alternatívy
Tento princíp je o využívaní konceptov ako počiatočných bodov pre nové myšlienky a nápady. Koncepty sú všeobecné teórie alebo spôsoby nazerania na vec. Tým, že vymýšľate viacero spôsobov, ako využiť princíp v praxi, prichádzate aj s novými nápadmi. Čím viac konceptov máte po ruke, tým viac nápadov potom môžete vytvoriť.
Pozornosť
Tento princíp stavia na tom, že ľudia môžu venovať pozornosť jednej veci naraz a ľudská myseľ si vždy vytvorí nejaký rámec alebo kontext, v rámci ktorého danú vec vníma. Toto potom vytvára tunelové videnie, ktoré bráni vidieť aj nové možnosti.
Jeho využitie spočíva v tom, že keď si uvedomíte rámec vnímania a ako vám spútava myslenie, dáva vám to zároveň možnosť presunúť svoju pozornosť na iné veci, a objaviť tak nové možnosti uvažovania.
Výzva
Princíp výzvy spočíva v tom, že začnete hľadať nedostatky v tradičnom spôsobe myslenia, uvažovania a bežne akceptovaných metód. Je založený na predpoklade, že ľudia nikdy nie sú dokonalí ani perfektní, a vždy je čo zlepšovať.
Náhodný input
Princíp náhodného inputu stavia na tom, že náhodné pridávanie zdanlivo nesúvisiacich vecí a ich spájanie s problémom otvára nové možnosti riešenia. Myseľ prirodzene spája veci do hromady a nachádza súvislosti. Originálne riešenia sú často spojením zdanlivo nesúvisiacich vecí. Stačí náhodne voliť slová, obrázky, zvuky alebo myšlienky a hľadať nové asociácie a spôsoby prepájania vecí dokopy.
Provokácia
Provokácia je presne to, ako to znie. Vyprovokujte svoje myslenie k bláznivým veciam, zveličujte a skresľujte pôvodný zmysel. Takto ľahko uvoľníte svoje myslenie a môžete na tom stavať.
Zber úrody
Zber úrody je metaforou, ktorá skvele vystihuje tento princíp. Stačí zozbierať existujúce nápady, ktoré vyzerajú prakticky a hodnotne a potom ich vyladiť a vybrúsiť do konečnej podoby. Celé je to o počiatočnej myšlienke, ktorú postupne meníte na niečo reálne. Ľudia si bežne kreativitu predstavujú tak, že nápad príde v konečnej podobe. Lenže opak je pravdou. Často sa prvotný nápad na základe spätnej väzby prerába niekoľkokrát, kým sa z nevybrúseného diamantu stane klenot.
Pretvorenie nápadu
Niekdy už fungujúci nápad existuje. Problém je len ten, že ho nie vždy môžete aplikovať vo svojej situácii. Pretvorenie preto berie do úvahy, že nápad je potrebné upraviť, buď čiastočne alebo značnú časť, aby mohol fungovať aj v novom prostredí. Najčastejšie ide o nejaké obmedzenia, s ktorými nič neurobíte, takže potrebujete nápad prerobiť tak, aby fungoval v rámci týchto obmedzení.
Príklad laterálneho myslenia
Zoberme si prvý princíp alternatív. Ten je užitočný najmä vtedy, ak súčasné riešenie prestalo fungovať, alebo ho momentálne nemôžete využiť a musíte sa vynájsť.
Dajme tomu, že chcete rozkrojiť koláč. Bežne by ste zobrali do rúk nôž a bolo by vybavené. Ale čo ak by ste po ruke nôž nemali? Čím iným by ste koláč vedeli pokrájať?
Stačí si položiť otázku, čo iné je dosť pevné na to, aby prešlo koláčom a dokázalo ho prekrojiť? Napadlo by vám napríklad kúsok pevného motúzu alebo tenkého drôtu, kábel slúchadiel do uší, alebo pevná obálka knihy. Ak by ste si ju nechceli špiniť, tak môžete zobrať výkres, ktorý je dostatočne pevný.
Odporúčané čítanie: Ako pomocou divergentného myslenia vymyslieť nové riešenia
Otestujte svoje laterálne myslenie
Nižšie nájdete 7 úloh na laterálne myslenie, ktoré vám ukážu, ako myslieť o veci z rôznych uhlov pohľadu a v rôznych súvislostiach. Ak si nebudete vedieť rady, nevadí. Po poslednom cvičení nájdete možnú odpoveď na každú úlohu. Presne tak, možnú odpoveď. Neexistuje jediná správna. Môže ich byť viac. A tiež nájdete detailné vysvetlenie prvej úlohy, čo robí s vašou mysľou a ako prebieha proces myslenia pri nachádzaní riešenia.
Cvičenie č. 1
Idete po ceste počas daždivej a sychravej noci. Prechádzate popri autobusovej zástavke, kde stoja traja ľudia čakajúci na autobus. Je tam staršia pani, ktorá sa ledva drží. Je tam váš starý priateľ, ktorý vám raz zachránil život. A do tretice je tam váš vysnívaný partner. Ak viete, že do auta môžete zobrať len jedného človeka, koho by ste si vybrali?
Nápoveda: Môžete urobiť šťastných všetkých.
Cvičenie č. 2
Na základe anonymného tipu polícia vtrhne do domu, aby zatkla podozrivého vraha. Nevedia, ako vyzerá, ale vedia, že sa volá John. Nečakane vletia do miestnosti, kde je tesár, vodič nákladného auta, mechanik a požiarnik. Všetci hrajú za stolom poker. Bez otáľania a výstrahy sa vrhnú na hasiča. Ako vedeli, že majú toho pravého?
Cvičenie č. 3
Muž žijúci na streche chodí každé ráno výťahom na prízemie a ide do práce. Keď sa vráti, výťahom môže ísť len do polovice budovy a potom musí ísť peši. Ale keď prší, vie ísť na výťahom na strechu. Ako je to možné?
Cvičenie č. 4
Ako môže dieťa spadnúť z dvadsať poschodovej budovy a prežiť?
Nápoveda: Nemá to nič dočinenia s tým, na čo dieťa dopadne.
Cvičenie č. 5
Zlého synáčika varovala mama, aby nikdy neotváral dvere od pivnice, pretože by videl veci, ktoré nemá vidieť. Jedného dňa, keď bola mama preč, syn otvoril dvere od pivnice. Čo tam uvidel?
Cvičenie č. 6
Muž so synom sa stali účastníkmi autonehody. Otec zomrel a syna previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice. Keď ho dali na operačnú sálu, chirurg povedal: „Nemôžem ho operovať, pretože je to môj syn.“ Ako je to možné?
Cvičenie č. 7
V košíku je 6 vajíčok. Tieto vajíčka sa rozdelia medzi 6 ľudí. Každý dostane jedno. Avšak po rozdelení jedno vajíčko v košíku ostalo. Ako je to možné?
Odpoveď na 1. cvičenie: Kľúče od auta môžete dať svojmu starému priateľovi, pomôžete starej pani do auta a vy počkáte so svojím vysnívaným partnerom na autobus.
Detailné vysvetlenie:
Prečítajte si ešte raz celú úlohu: Idete po ceste počas daždivej a sychravej noci. Prechádzate popri autobusovej zástavke, kde stoja traja ľudia čakajúci na autobus. Je tam staršia pani, ktorá sa ledva drží. Je tam váš starý priateľ, ktorý vám raz zachránil život. A do tretice je tam váš vysnívaný partner. Ak viete, že do auta môžete zobrať len jedného človeka, koho by ste si vybrali?
Kľúčová je posledná veta: Ak viete, že do auta môžete zobrať len jedného človeka, koho by ste si vybrali?
Slová môžete zobrať, vás navádzajú k tomu, aby ste sa sústredili na to, že v aute musíte ostať. Bráni vám to premýšľať o tom, že z auta môžete vystúpiť a na vaše miesto môže nasadnúť niekto iný. Vytvára to rámec premýšľania, na ktorý sa primárne zameria väčšina ľudí a nevenujú pozornosť ničomu inému. Zamerajú sa na to, koho z tých troch ľudí zobrať. Akonáhle ale viete, že môžete využiť techniku zmeny pozornosti (princíp č. 2), viete svoju pozornosť upriamiť na iné veci. Uvedomíte si, že pozornosť kladiete na to, že v aute ostanete. Opakom je, že vystúpite a na svoje miesto dáte niekoho iného. Táto zmena v tom, na čo kladiete pozornosť, vám potom umožní pozrieť sa na vec z úplne inej perspektívy a otvorí vám nové možnosti a riešenia.
Odpoveď na 2. cvičenie: Okrem požiarnika boli všetci ostatní v miestnosti ženy. A John je mužské meno.
Odpoveď na 3. cvičenie: Ten muž je trpaslík. Keď sa vracia, nedočiahne na horné poschodie vo výťahu a hanbí sa poprosiť ostatných. Ale keď prší, tak má dáždnik a na horné poschodie dočiahne.
Odpoveď na 4. cvičenie: Dieťa nevypadlo z 20. poschodia, ale z prízemia.
Odpoveď na 5. cvičenie: Môže to byť čokoľvek, za čo sa mama hanbí a skrýva pred svetom, môže to byť jej koníček, ktorý drží v tajnosti, aj množstvo sladkostí a nechce, aby ich syn vyjedol za jeden deň.
Odpoveď na 6. cvičenie: Chirurg je žena a je to jeho matka.
Odpoveď na 7. cvičenie: Posledné vajíčko ostalo v košíku a spolu s košíkom si ho posledný človek zobral so sebou.